Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji
inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2015 poz. 2031 ze zm.)
2) Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 23).
Termin realizacji:
Maksymalnie 90 dni od dnia złożenia wniosku. Do terminu rozpatrzenia wniosku nie wlicza się terminów przewidzianych przepisami prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszania postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy Wnioskodawcy, albo z przyczyn niezależnych od organu.
Wymagane dokumenty:
Wniosek zarządcy drogi o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
Do wniosku należy załączyć w szczególności:
opinie Zarządu Województwa Pomorskiego, Zarządu Powiatu w Tczewie oraz właściwego wójta/burmistrza gminymapę w skali co najmniej 1:5.000 przedstawiającą proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu – 4 egz.;analizę powiązania drogi z innymi drogami publicznymi;mapy zawierające projekty podziału nieruchomości, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami – 4 egz.;określenie zmian w dotychczasowej infrastrukturze zagospodarowania terenu;cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, ze zm.) aktualnym na dzień opracowania projektu;pozwolenie, o którym mowa w art. 23 i 23a ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502, ze zm.), jeżeli jest ono wymagane;w przypadku obiektów zakładów górniczych oraz obiektów usytuowanych na terenach zamkniętych i terenach, o których mowa w art. 82 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane, postanowienie o uzgodnieniu z organem administracji architektoniczno-budowlanej, o którym mowa w art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane, projektowanych rozwiązań w zakresie: linii zabudowy oraz elewacji obiektów budowlanych projektowanych od strony dróg, ulic, placów i innych miejsc publicznych,przebiegu i charakterystyki technicznej dróg, linii komunikacyjnych oraz sieci uzbrojenia terenu, wyprowadzonych poza granice terenu zamkniętego, portów morskich i przystani morskich, a także podłączeń tych obiektów do sieci użytku publicznego;
opinie: ministra właściwego do spraw zdrowia - w odniesieniu do inwestycji lokalizowanych w miejscowościach uzdrowiskowych, zgodnie z odrębnymi przepisami,dyrektora właściwego urzędu morskiego - w odniesieniu do obszarów pasa technicznego, pasa ochronnego, morskich portów i przystani,właściwego organu nadzoru górniczego - w odniesieniu do terenów górniczych,dyrektora właściwego regionalnego zarządu gospodarki wodnej - w odniesieniu do inwestycji obejmujących wykonanie urządzeń wodnych oraz w odniesieniu do wykonywania obiektów budowlanych lub robót na obszarach bezpośredniego zagrożenia powodzią,dyrektora właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - w odniesieniu do gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa, będących w zarządzie Lasów Państwowych,pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków - w odniesieniu do dóbr kultury chronionych na podstawie odrębnych przepisów,właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej - w odniesieniu do linii kolejowej,
h. innych organów wymaganych przepisami szczególnymi;
10) wymagane przepisami odrębnymi decyzje administracyjne, w tym m.in.:
a) decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, jeśli jest wymagana, na podstawie art.71 ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008r. Nr 199, poz.1227 ze zm.),
b) pozwolenie wodnoprawne, jeżeli jest wymagane, zgodnie z art.122 ustawy z dnia 18 lipca 2001r. Prawo wodne (Dz.U. z 2005r. Nr 239, poz.2019 ze zm.),
c) w przypadku prowadzenia robót budowlanych przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków, pozwolenie na prowadzenie tych robót, wydane przez właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków,
11) upoważnienie dla osoby działającej w imieniu zarządcy drogi.
12) inne dokumenty (np. szczegółowe zestawienie nieruchomości objętych wnioskiem)
Opłaty:
Wniosek z załącznikami zgodnie z art. 7 pkt 2 i 3 Ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2006r. Nr 225 poz.1635 ze zm.) nie podlega opłacie skarbowej.
Miejsce załatwienia sprawy:
Starostwo Powiatowe w Tczewie, ul. Piaskowa 2, 83-110 Tczew
Składanie dokumentów: Biuro Obsługi Klienta, parter budynku, pokój nr 4,
lub na platformie ePUAP.
Odbiór dokumentów: Wydział Budownictwa, I piętro, pokój nr 124.
Informacja: Pracownicy Wydziału,
tel. (58) 77 34 895, lub na adres e-mail: starostwo@powiat.tczew.pl
Procedura załatwienia sprawy:
Starosta Tczewski wydaje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wyłącznie dla dróg publicznych powiatowych i gminnych, po dokonaniu weryfikacji złożonych dokumentów w celu stwierdzenia czy wniosek spełnia przesłanki określone w aktach prawnych. W przypadku braków wzywa się Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania. W sytuacji nie uzupełnienia wniosku we wskazanym terminie, sprawa pozostaje bez rozpatrzenia.
Kompletny wniosek stanowi podstawę do wszczęcia postępowania w sprawie wydania przedmiotowej decyzji, poprzez wysłanie zawiadomienia o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wnioskodawcy, właścicielom lub użytkownikom wieczystym nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie tej decyzji na adres wskazany w katastrze nieruchomości, oraz poprzez zawiadomienie pozostałych strony w drodze obwieszczeń, w starostwie powiatowym, w urzędach gmin właściwych ze względu na przebieg drogi, na stronach internetowych tych gmin i w prasie lokalnej. Doręczenie zawiadomienia na adres wskazany w katastrze nieruchomości jest skuteczne.
W dalszej kolejności, przed wydaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, organ sprawdza:
1) zgodność projektu budowlanego z wymaganiami ochrony środowiska, w szczególności określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art.71 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
2) zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi;
3) kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, o której mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1b, a także zaświadczenia, o którym mowa w art.12 ust.7;
4) wykonanie - w przypadku obowiązku sprawdzenia projektu, o którym mowa w art.20 ust.2, także sprawdzenie projektu - przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane i legitymującą się aktualnym na dzień opracowania projektu - lub jego sprawdzenia - zaświadczeniem, o którym mowa w art.12 ust. 7.
W razie stwierdzenia naruszeń, w zakresie określonym powyżej, organ nakłada postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia.
W przypadku usunięcia ewentualnych nieprawidłowości, organ zawiadamia o zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, poprzez wysłanie zawiadomienia wnioskodawcy, właścicielom lub użytkownikom wieczystym nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie tej decyzji na adres wskazany w katastrze nieruchomości, oraz poprzez zawiadomienie pozostałych strony w drodze obwieszczeń, w starostwie powiatowym, w urzędach gmin właściwych ze względu na przebieg drogi, na stronach internetowych tych gmin i w prasie lokalnej. Doręczenie zawiadomienia na adres wskazany w katastrze nieruchomości jest skuteczne.
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej doręczona zostaje wnioskodawcy.
O wydaniu powyższej decyzji dotychczasowi właściciele lub użytkownicy wieczyści zostają powiadomieni w drodze zawiadomienia wysłanego na adres wskazany w katastrze nieruchomości. Doręczenie zawiadomienia na adres wskazany w katastrze nieruchomości jest skuteczne. Ponadto, pozostałe strony zostają powiadomione o jej wydaniu w drodze obwieszczeń, w starostwie powiatowym oraz w urzędach gmin właściwych ze względu na przebieg drogi, na stronach internetowych tych gmin, a także w prasie lokalnej.
Ostateczna decyzja stanowi podstawę do ustalenia odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości. Wówczas przekazuje się kopię decyzji do Wydziału Nieruchomości Starostwa Powiatowego w Tczewie w celu wszczęcia postępowania ustalającego wartość nieruchomości wywłaszczanej. Ponadto, przekazuje się jeden egzemplarz decyzji do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla terenu powiatu tczewskiego, zawiadamia się właściwy sąd rejonowy (wydział ksiąg wieczystych) o konieczności wpisu ostrzeżenia w księdze wieczystej o zmianie właściciela, a także zawiadamia się Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Tczewie w celu aktualizacji danych w ewidencji gruntów i budynków.
Od decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przysługuje stronom postępowania odwołanie do Wojewody Pomorskiego w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia stron o jej wydaniu za pośrednictwem Starosty Tczewskiego.
Zgodnie z art.49 Kodeksu postępowania administracyjnego, zawiadomienie/obwieszczenie o wydaniu przedmiotowej decyzji uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia, tj. od daty ukazania się obwieszczenia na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Tczewie a także na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej właściwego urzędu gminy i w prasie lokalnej.
Informacje dodatkowe
Starosta Tczewski wydaje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (zwana dalej: ZRID) wyłącznie dla dróg publicznych powiatowych i gminnych.
Decyzja ZRID służy m.in. pozyskaniu gruntów pod inwestycję drogową, a jednym z jej integralnych elementów jest podział nieruchomości lub wskazanie gruntów, które na mocy tej decyzji stają się własnością właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Zatem, decyzja ZRID nie powinna dotyczyć robót budowlanych, które obejmują teren dotychczasowego pasa drogowego, stanowiący – zgodnie z kategorią drogi – odpowiednio własność właściwej jednostki samorządu terytorialnego.
Decyzja ZRID dotyczy budowy nowej drogi, tj. wykonania połączenia drogowego między określonymi miejscowościami, a także jej odbudowy i rozbudowy. Jeżeli inwestycja drogowa wychodzi poza granice dotychczasowego pasa drogowego i/lub kiedy wymaga przejęcia własności nieruchomości, jest to rozbudowa drogi, która w myśl przepisów ustawy o drogach publicznych oraz ustawy Prawo budowlane jest traktowana jako budowa drogi. W takich przypadkach właściwe jest uzyskanie przez inwestora decyzji ZRID.
Postępowanie zmierzające do wydania decyzji ZRID ma charakter wnioskowy, tj. organ związany jest przedmiotem wniosku i nie ma uprawnień do jego korygowania bądź narzucania kształtu przyjętych rozwiązań. Organ ma jedynie obowiązek dokonania oceny, czy wnioskowana inwestycja nie pozostaje w sprzeczności z prawem powszechnie obowiązującym, a następnie obowiązek wydania decyzji ZRID lub ewentualnie decyzji odmawiającej takiego zezwolenia.
Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych ma na celu uproszczenie i przyspieszenie procedur przygotowania i realizacji inwestycji drogowych. Uproszczenie to następuje poprzez wyłączenie stosowania niektórych ustaw. Ustawa ta stanowi szczególny akt prawny możliwy do zastosowania, ilekroć inwestor drogi publicznej zdecyduje się na uzyskanie stosowanych rozstrzygnięć zmierzających do zrealizowania drogi publicznej właśnie na podstawie tej ustawy z wszystkimi skutkami prawnymi z niej wynikającymi. Oznacza to, że nie jest jedynym aktem prawnym określającym zasady i warunki uzyskiwania rozstrzygnięć administracyjnych zmierzających do budowy dróg publicznych, lecz stanowi dodatkowy instrument prawny uzyskiwania takich rozstrzygnięć, o ile w danej sytuacji okaże się najbardziej optymalnym sposobem na wybudowanie drogi
Druki i formularze:
1. WNIOSEK o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
2. Szczegółowe zestawienie nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej
Załączniki