Profil zaufany służy do sygnowania podpisem elektronicznym dokumentów w postaci elektronicznej, składanych do urzędów administracji publicznej i zastępuje podpis odręczny.
W tym zakresie stanowi on bezpłatną alternatywę dla bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego ważnym kwalifikowanym certyfikatem. Profil zaufany pozwala na zidentyfikowanie osoby. Dzięki niemu wybrane sprawy urzędowe można załatwiać bez wychodzenia z domu.
Sposób załatwienia sprawy:
- Osoba wnioskująca o potwierdzenie profilu zaufanego musi założyć własne konto na elektronicznej platformie usług administracji publicznej ePUAP (www.epuap.gov.pl).
- Potwierdzenie profilu zaufanego:
- z założonego konta użytkownika osoba wnioskująca przesyła elektroniczny wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego,
- w terminie 14 dni od dnia przesłania wniosku osoba wnioskująca zgłasza się do wybranego przez siebie Punktu Potwierdzającego w celu potwierdzenia tożsamości i profilu zaufanego ePUAP,
Uwaga: Jeżeli w okresie 14 dni od daty złożenia wniosku osoba wnioskująca nie zgłosi się do punktu potwierdzającego w celu potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP, wniosek ten uważa się za bezskuteczny.
- po pozytywnej weryfikacji danych osoby pracownik Punktu Potwierdzającego potwierdza profil zaufany ePUAP. Profil zaufany ePUAP potwierdza się na okres trzech lat i jego ważność może być przedłużana na taki sam okres.
- Przedłużanie ważności profilu zaufanego:
- można dokonać samodzielnie poprzez podpisanie go potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP,
- na zasadach opisanych w pkt 2.
- Unieważnienie profilu zaufanego:
- osoba posiadająca profil zaufany ePUAP zgłasza się do wybranego przez siebie Punktu Potwierdzającego i wypełnia wniosek o unieważnienie profilu zaufanego,
- może również samodzielnie dokonać unieważnienia swojego profilu zaufanego na ePUAP.
Opłaty:
Nie dotyczy
Termin załatwienia sprawy:
Niezwłocznie
Dodatkowe informacje:
- Nie dokonuje się potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP w przypadku:
- przedłożenia nieważnego dokumentu tożsamości (dowód osobisty albo paszport),
- braku możliwości stwierdzenia tożsamości osoby wnioskującej na podstawie dokumentu tożsamości,
- niezgodności danych osobowych,
- przedłożenia niekompletnego wniosku o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP.
- Profil zaufany ePUAP traci ważność w przypadku:
- potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP na podstawie nieprawdziwych lub nieaktualnych danych,
- usunięcia konta użytkownika,
- zmiany danych osobowych,
- z upływem okresu, na jaki został potwierdzony albo przedłużony,
- w przypadku wystąpienia osoby posiadającej profil zaufany ePUAP z pisemnym wnioskiem o unieważnienie profilu zaufanego ePUAP.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1579).
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 7 października 2016 r. w sprawie profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1633).